راهکارهای کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) با بهبود محتوا
نرخ پرش چیست ؛ روش های کاهش بانس ریت Bounce Rate
به طور خلاصه، نرخ پرش به صفحات ورودی مربوط میشود در حالی که نرخ خروج به صفحات خروجی. نرخ پرش همیشه کمتر از نرخ خروج است زیرا نرخ خروج شامل تمام صفحات سایت میشود. جالب توجه است که پایین بودن نرخ پرش در برخی سایت ها ، نشان گر عف و در برخی دیگر بیان گر قدرت آن است و برای آنالیز آن باید بسیاری از موارد تحلیل و بررسی شود . با اطلاع از دلیل افزایش نرخ پرش می توانید آن را رفع کنید و مدت زمان ماندگاری کاربر را افزایش دهید . اگه درست تحلیل بشه، میتونی سایتت رو به جایی تبدیل کنی که کاربرا دوست داشته باشن وقت بیشتری توش بگذرونن.
به همین روش بسیاری از مشکلات سایت خود را به عنوان یک مخاطب شناسایی میکنید. همچنین میتوانید از افراد نزدیک بخواهید صفحات مد نظرتان را بازبینی و مطالعه کنند و ایرادات را به شما گوشزد کنند. البته ابزارهای مفید و کاربردی بسیاری وجود دارد که به راحتی صفحات مختلف سایت را آنالیز و تحلیل میکنند و در صورت وجود ایراد به شما نشان میدهند. اگر محتوای شما ضعیف باشد انجام روشهای دیگر شاید در مدت زمان کوتاه، کمی بانس ریت شما را بهبود بخشد، اما نمیتواند تکان اساسی به نرخ پرش بدهد. انکر تکست (Anchor Text) به متنی گفته میشود که به صورت یک لینک قابل کلیک در صفحات وبسایت قرار میگیرد. این متن کاربر را به صفحهای دیگر از همان وبسایت یا وبسایت دیگر هدایت میکند.
با ورود گوشیهای هوشمند به زندگی افراد جامعه، کاربران اینترنت دامنه وسیعی را شامل میشوند. احتمال آنکه شما هم اکنون از گوشی موبایل خود این مقاله را مطالعه کنید، بسیار بالا است. بنابراین شما باید به رابط کاربری سایت و تجربه کاربری سایت توجه ویژهای داشته باشید. شما میتوانید از کاربران بخواهید نظر خود را راجع به کاربری سایت با شما در میان بگذارند تا مشکلات احتمالی را سریعتر یافته و رفع نمایید. درک خواست و نیاز کسانی که به سایت شما جذب میشوند (خریداران محصولات) اهمیت بسیار بالایی دارد و این اهمیت فقط در زمینه کاهش نرخ پرش Bounce rate نیست.
اگر کاربر مجبور باشد بیش از حد منتظر بماند تا صفحه بارگذاری شود، احتمالاً ناامید شده و دکمه بازگشت را میزند. این به ویژه در مورد کاربران تلفن همراه صدق می کند، بیش از نیمی از آنها در صورتی که صفحه بیش از 3 ثانیه طول بکشد، آن را ترک می کنند. اگر نمیخواهید به طور کامل از شر پنجرههای بازشو خلاص شوید، باید گزینههای مختلفی را امتحان کنید، مانند مواردی که فقط زمانی فعال میشوند که کاربر به انتهای پیام اسکرول میکند یا «نیت خروج» را نشان میدهد. یک منوی واضح و منظم معمولاً ستون فقرات یک سیستم ناوبری خوب است و افزودن توابع جستجو نیز به کاربران کمک می کند تا آنچه را که می خواهند به سرعت پیدا کنند. همچنین می توانید ارتباط محتوای خود را با بررسی آمار برای مشاهده عبارات جستجوی واقعی که افراد برای یافتن سایت شما استفاده می کنند، بهبود بخشید. اگر محتوای فعلی شما هنوز با این عبارات جستجو مطابقت ندارد، آن را ویرایش کنید یا محتوای جدیدی اضافه کنید تا نیازهای آنها را برآورده کند.
نرخ تبدیل به تعداد افرادی گفته می شود به افرادی گفته می شوند که دقیقا همان کاری را انجام داده اند که شما خواسته اید و عددی بین 3 تا 6 درصد مقدار مطلوب آن است . اما نرخ پرش بازدیدکنندگانی را نشان می دهد که زیر 30 ثانیه از سایت خارج شده اند بدون این که هیچ گونه تعاملی با سایت داشته باشد . به بیان ساده تر ، محاسبه بانس ریت از تقسیم تعداد کاربرانی که بدون تعامل سایت را ترک کرده اند بر تعداد کل بازدیدکنندگان سایت بدست می آید . چیزی که باید بهش توجه کنید اینه که بانس ریت بالا همیشه به معنی شکست نیست، بلکه یه سیگنال برای بهبود هست. وقتی که این عدد رو بررسی کنید، متوجه میشید که کدوم صفحات نیاز به تغییر دارن یا کجاها باید روی جذابیت و سرعت سایت کار کنید.
به جای استفاده از «خرید گوشی موبایل» در همه لینکها، میتوانید از ترکیبهای مختلفی مثل «خرید موبایل ارزان»، «مقایسه گوشیهای موبایل» یا «بهترین گوشیهای بازار» استفاده کنید. به جای استفاده از عباراتی خاص، URL خود بهطور مستقیم بهعنوان متن لینک ظاهر میشود. حفظ لیستهای مشترکین تمیز با حذف مشترکین غیرفعال، اطمینان حاصل میکند که ایمیلها فقط به کاربران فعال و مشتاق ارسال میشود. اگر کاربر احساس کند اطلاعات شخصی او در سایت در امان نیست، ممکن است سایت را ترک کند. اگر طراحی سایت جذاب و کاربرپسند نباشد، کاربر انگیزهای برای ماندن در سایت نخواهد داشت. خداروشکر پیدا کردن این مورد که کدوم صفحه سایتمون دارای نرخ پرش بیشتر هست خیلی راح هست و اونم استفاده کردن از Google Analytics هست.
الگوریتمهای گوگل به قواعد و قانونهایی گفته میشود که گوگل برای امتیازدهی به وبسایتها از آنها استفاده میکند. اما منظور از آپدیت گوگل که در برخی موارد به اشتباه بهجای الگوریتم مورداستفاده قرار میگیرد، بهروزرسانیهای هستهی گوگل است. بهعنوان مثال تغییر در تعداد نتایج صفحهی اول، یکی از آپدیت های گوگل است. در جدول زیر، خلاصه اطلاعات مربوط به تمام الگوریتم های گوگل ارائه شدهاست تا بتوانید با دید عمیقتری از آنها در بهینه کردن موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) سایت خود استفاده کنید. در مجموع، نرخ پرش پایین نشانه موفقیت وبسایت در جذب و حفظ بازدیدکنندگان است که منجر به افزایش جذب مشتری، فروش و بهبود استراتژیهای بازاریابی محتوا میشود. با اجرای این استراتژیها، میتوانید به طور موثر نرخ پرش در وبسایت خود را کاهش داده و درگیری و نگهداری کاربران را بهبود بخشید.
رنگ سیاه در پس زمینه سفید بیشترین کنتراست را ایجاد میکند و خواندن آن بسیار سادهتر از خواندن متن با رنگهای دیگر مانند سبز یا آبی کم رنگ بر روی پس زمینه سفید است. گاهی زیبا به نظر رسیدن یک طراحی به معنی آن نیست که آن طراحی به رسیدن شما به هدف نهایی کمک میکند. آنها ممکن است بخواهند ادامه یک تصویر جذاب را ببینند یا آنکه بخواهند با کلیک کردن یک تجربه خارق العاده از دنبال کردن لینک سایت شما داشتهباشند. همواره باید به خواسته مخاطب احترام گذاشت مهم نیست این خواسته چقدر بزرگ یا کوچک است. قبل از اینکه بخواهید به دلایل خروج کاربران از سایت فکر کنید، باید به اهداف کاربران از مراجعه به سایت خود آگاه شوید.
هنگامی که کاربر وارد سایت شما میشود و لندینگ پیج یا صفحه فرود را میبیند و هیچ حرکت بیشتری در سایت شما انجام نمیدهد، از نظر گوگل سایت دچار Bounce Rate شده است. گوگل این رفتار را با دقت شناسایی میکند و هر تعداد کاربری که این عمل را انجام دهند، بر نرخ پرش سایت شما اضافه میکنند. بنابراین نرخ خروج، بازدید از صفحاتی را نشان میدهد که در آخرین نشست (session) اتفاق افتاده است. برخی از کارشناسان سئو میگویند بانس ریت ممکن است به عنوان یک عامل رتبهبندی در گوگل استفاده شود. با اینکه هنوز تأثیر نرخ پرش در سئو اثبات نشده است، یک تحقیق در سال 2020 نشان داد که Bounce Rate ارتباط نزدیکی با رتبهبندی صفحه اول گوگل دارد. بانسریت بالا به شما این امکان را میدهد تا بدانید سایت شما (یا صفحات خاصی از آن) مشکلاتی از جمله تجربه کاربری مناسب، نداشتن محتوای منحصربهفرد، طراحی سایت فروشگاهی خوب و ...
بانس ریت یکی از موارد مهم در سئو میباشد که تاثیر بسزایی بر رتبه سایت شما در نتایج جستجو را در پی دارد. با کاهش نرخ پرش از سایت در واقع شما به موتورهای جستجو میفهمانید که سایتتان و محتواهای آن به اندازه کافی جذابیت برای کاربر را دارد که در آن تعامل داشته باشد. در این مقاله با بانس ریت که یکی از مهمترین اصطلاحات حوزه دیجیتال مارکتینگ است، آشنا شدیم. اکنون میدانیم که عوامل متعددی از جمله تبلیغات، شبکههای اجتماعی، طراحی نامطلوب سایت و… میتوانند موجب افزایش نرخ پرش بازدیدکنندگان شوند و بر نرخ تبدیل و بهینه سازی سایت، تاثیری منفی بگذارند. یکی از راه های بسیار آسان برای مقابله با این پدیده، بازاریابی است. بدین ترتیب خواهید توانست از طریق تبلیغات هدفمند، تهیه استراتژی محتوای کارآمد، بهبود طراحی سایت، bounce rate و...
به همین دلیل شما باید به صورت منظم و هر چند ماه یکبار، محتوای سایت خود را به روز رسانی کنید و آپدیتهای جدیدی بیرون بدهید تا اطلاعات موجود در سایت کاربردی باشند. به علاوه، باید به دنبال آشنایی با انواع کلمات کلیدی باشید تا مخاطبان بیشتری را به سایت خود دعوت نمایید. استفاده از انکر تکستهایی مانند «برای یادگیری بیشتر، این مقاله را بخوانید» کاربران را به مطالعه بیشتر ترغیب میکند. تصاویر نیز میتوانند بهعنوان لینک در وبسایتها عمل کنند و برای تصاویر باید متن جایگزین (Alt Text) مناسبی انتخاب شود. استفاده از «تصویر 1» یا عباراتی مشابه بهجای توصیف دقیق محتوای تصویر، میتواند تاثیر منفی در سئو داشته باشد. موتورهای جستجو نمیتوانند تصاویر را مشاهده کنند، بنابراین باید از Alt Text مناسب برای توصیف دقیق تصاویر استفاده شود.
این داده ها را بررسی کنید و بعد به فکر روش های کاهش bounce rate باشید. در نسخه ۴ گوگل آنالیتیکس دیگر مثل گذشته خبری از دکمه Bounce Rate نیست؛ بلکه engaged sessions به شما نشان میدهد که چه میزان از بازدیدکنندگان از سایت شما فورا فرار میکنند. دنیای امروز دیجیتال پر از پلتفرمهای مبتنی بر تصاویر و ویدیوها است. کاربران این روزها بیشتر با ردیابی عکسها، آیکونها، فیلمها و محتوای تصویری به دنبال پیدا کردن محتوای مدنظر خود هستند. تهیه لیست و فهرست از کل عنوانها و زیرعنوانهای محتوا یکی از بهترین روشهای دسترسی سریع برای مخاطب است. به این ترتیب، اگر مخاطب تنها دنبال مطالب مربوط به یکی از زیرتایتلها باشد، سریعا با کلیک بر روی آن بخش در لیست، سرراست به سراغ محتوای مدنظرش میرود.
برای اطمینان از اینکه محتوای سایت شما مناسب است باید مخاطبان هدف را شناسایی کنید و محتوایی برای آنها بسازید که نیازها و ترجیحات آنها را برآورده میکند. نرخ پرش یا "bounce rate" به درصدی از بازدیدکنندگان یک وبسایت اشاره دارد که پس از مشاهده فقط یک صفحه، بدون انجام هیچ اقدامی، سایت را ترک میکنند. به عبارت دیگر، این معیار نشان میدهد که چه تعداد از بازدیدکنندگان شما به محتوای سایتتان علاقهای نشان نداده و به سرعت از آن خارج میشوند. بدیهی است که اگر کاربر دنبال محتوایی گشته و در صفحه اصلی نتواند آن را پیدا کند، سعی خواهد کرد تا آن را با گزینهی جستجو در وب سایت که یک استاندار همگانی در وب سایتها است پیدا کند. به یاد داشته باشید که حتما از آیکون ذرهبین استفاده و آن را جایی تعبیه کنید که به راحتی دیده و پیدا شود.
پس شما میتوانید با افزایش سرعت لود صفحات سایت خود کاهش چشمگیری را در نرخ پرش سایتتان مشاهده کنید. با بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، بهبود تجربه کاربری، ارائه محتوای جذاب و مرتبط، و طراحی صفحات موبایلپسند میتوان نرخ پرش را کاهش داد. گوگل برای محاسبه بانس ریت، به آمار نشستهای (session) صفحات سایت نیاز دارد. به بیان بهتر، نرخ پرش شامل تمام نشستهایی از سایت میشود که بازدید کاربران از یک صفحه را نشان میدهد. محاسبه این نرخ را میتوانید به راحتی از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس انجام دهید.
شما باید در محتواهای خود به شکل کاملاً درست و کاربردی از کلید واژه استفاده کنید تا بتوانید جایگاه سایت خود را نسبت به سایر رقبا در گوگل ارتقا دهید. آمار و اطلاعات نشان دادهاند که هرچه رابط کاربری سایت شما بهتر باشد، مخاطبان بهتر با آن ارتباط برقرار میکنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تقریباً ۵۷ درصد از کل ترافیک آنلاین در سطح گوگل، از طریق تلفن همراه و بقیه از طریق لپ تاپ یا تبلت هستند. به همین دلیل شما باید سایت خود را به گونهای ریسپانسیو کنید که هم برای گوشی، هم تبلت و هم لپ تاپ کاربردی باشد. در حال حاضر افراد وقت و حوصله زیادی برای ماندن در سایتهای کم سرعت را ندارند و ترجیح میدهند وارد سایتی شوند که در بازه زمانی بین ۲ تا ۳ ثانیه، آنها را به جوابشان برساند.
به عنوان مخاطب آکادمی اگر به دنبال یافتن نکته یا ترفندی برای سئو سایت باشید، در خود سایت گرشا اقدام به جستجو میکنید. بنابراین وجود باکس جستجو میتواند به حفظ بیشتر مخاطب در سایت و در نتیجه کاهش بانس ریت کمک کند. وجود این برچسبها باعث میشود که در جستجوهای درون سایت، یک مقاله علاوه بر کلمه کلیدی اصلی و کمکی، برای برچسبها نیز در نتایج به نمایش درآید. برچسب های صحیح و استاندارد در انتهای مقاله موجب می شود کاربران موضوعات مورد علاقه خود را راحتتر پیدا کنند. کاهش نرخ پرش به معنی بهبود تجربه کاربری، افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت و در نهایت بهبود رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو است.
ایجاد ساختار مناسب در لینک های داخلی و همچنین ساختار منوی سایت به هدایت کاربران به خرید از سایت کمک کرده و نرخ تبدیل کاربران سایت را بالاتر میبرد. معمولا صفحات محصول مهم ترین صفحات سایت هستند و ممکن است نرخ پرش این صفحات بیشتر از صفحات دیگر وب سایت باشد. در بسیاری از موارد، نرخ پرش به دلیل آماده نبودن کاربر برای خرید یا معامله پیش می آید. اما اگر دیدید که bounce rate به طرز غیر عادی بالاست به فکر تغییری در صفحه محصول باشید. گاهی اوقات مشتری از خریدش منصرف می شود به این خاطر که اطلاعات مورد نیازش را پیدا نکرده است.
به این معنی که وقتی سرعت سایت شما کاهش پیدا میکند، نرخ پرش بیشتر میشود و افراد در بازه زمانی کوتاهتری از سایت شما خارج میشوند. البته در دوره افزایش سرعت سایت ژاکت آکادمی تمامی نکات مهم در خصوص افزایش سرعت بررسی شده است و میتواند برای شما کمک کننده باشد. انکر تکستهای قابل دسترسی و با کلمات ساده میتوانند بهویژه برای افرادی که به دنبال اطلاعات خاصی هستند، تجربهای راحتتر و سریعتر فراهم کنند. این ویژگی به ویژه برای کسانی که از دستگاههای موبایل یا صفحهخوانها استفاده میکنند، مهم است. Cognitive SEO ابزاری پیشرفته برای تحلیل لینکها و انکر تکستها است که به شما کمک میکند تا استراتژی لینکدهی خود را بهینه کنید و مشکلات سئو را شناسایی کنید.
پس، محاسبه بانس ریت کمک میکنه که بفهمید چه درصدی از کسانی که وارد سایت شدن، بدون اینکه هیچ اقدامی انجام بدن، از سایت خارج شدن. این اطلاعات میتونه به شما کمک کنه تا محتوای سایت رو بهتر کنید و کاربرها رو بیشتر درگیر کنید. هیچکس از اینکه بازدیدکنندهها به سایتش سر بزنن و بلافاصله دکمه “برگشت” رو بزنن، خوشحال نمیشه، درسته؟ اینجا دقیقاً بحث “بانس ریت” یا نرخ پرش خودش رو نشون میده. نرخ پرش، درصد کاربرهایی رو نشون میده که بدون هیچ تعاملی، خیلی زود از سایت خارج میشن. استفاده از ویدئو های مرتبط با محتوا باعث میشود کاربر مدت بیشتری را در سایت شما سپری کند و همچنین باعث کاهش نرخ پرش نیز میشود.
به طور عادی، زمانی که شما برای رسیدن به یک جواب خاص در گوگل سرچ میکنید، انتظار دارید که سریعاً به جواب سوال خود برسید و دوست ندارید که موضوعات اضافی را بخوانید. در این شرایط، اگر وارد سایتی شوید که ببینید بیش از اندازه طفره رفته است و جواب شما را نمیدهد، خیلی زود از این سایت خارج میشوید. گرچه انکر تکست باید شامل کلماتکلیدی مرتبط باشد، اما استفاده از بیش از حد کلماتکلیدی در انکر تکستها (خصوصاً به صورت بیش از حد مصنوعی یا بهصورت پر کردن کلماتکلیدی) میتواند به جریمه شدن سایت منجر شود. انتخاب انکر تکستهای طبیعی، مرتبط و متنوع به موتور جستجو کمک میکند تا تشخیص دهد که لینکها بهطور طبیعی در محتوای شما گنجانده شدهاند. اگر سایتهای دیگر به صفحات شما لینک دهند و از انکر تکست مناسب استفاده کنند، این میتواند به رتبهبندی شما کمک کند. مجموعهای از بکلینک Backlink باکیفیت و انکر تکستهای مناسب میتوانند اعتبار شما را در موتورهای جستجو افزایش دهند و به شما کمک کنند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کنید.
در این مقاله از مجله پیام آوران پارسیان به شما گفتیم نرخ پرش یا بانس ریت چیست، چرا در سئو اهمیت دارد، میانگین آن باید به صورت حدودی چقدر باشد و چه راهکارهایی برای کاهش بانسریت وجود دارد. به یاد داشته باشید انتظارات خود را برای مدل کسبوکار و نحوه تعامل کاربران با صفحات خود تنظیم کنید. اینکه کاربران با برندتان درگیر شوند و با کسبوکار شما تعامل کنند امری بسیار مهم در صنعت شما محسوب میشود. نرخ پریدن کاربران از سایت اندازهگیری نسبت بازدیدکنندگانی است که با سایت شما درگیر نشدهاند؛ بنابراین نقطه شروع مفیدی برای ارزیابی کیفیت سایت و قدرت قیف بازاریابی شما خواهد بود. بانس ریت پایین یعنی بازدیدکنندگانی که به سایت شما میآیند بیشتر درگیر میشوند و با محتوای سایت تمایل دارند (کامنت میگذارند، فرم پر میکنند، مطالب دیگر سایت را میخوانند، خرید میکنند و ...). کاربران ممکن است از طریق جستوجو در گوگل و با خواندن عنوان سئو و متا دیسکریپشن مناسب وارد سایت شما شوند یا به طور مستقیم در نوار مرورگر اینترنت خود آدرس سایتتان را وارد کنند.
این نوع انکر تکست نه تنها کاربران را بهتر راهنمایی میکند، بلکه به موتورهای جستجو در فهم دقیق موضوع لینک کمک میکند و شانس دیده شدن سایت در جستجوهای خاص را افزایش میدهد. همانطور که در قسمتهای قبلی توضیح داده شد، گوگل همیشه تلاش میکند تا با بهروز نگه داشتن الگوریتمهای خود، تجربه و رضایت کاربران را افزایش دهد. نکتهی بعدی هم این است که الگوریتم های گوگل و جزئیات و نحوهی عملکرد آنها بهدلیل مسائل امنیتی، هیچ گاه توسط خود این کمپانی منتشر نمیشود. همچنین معمولاً پس از این سمینارها، تحلیلهای مختلفی از سمت متخصصین سئو ارائه میشود که با استفاده از آنها میتوانیم به این نتیجه برسیم که آپدیت جدید گوگل چگونه کار میکند و ما چطور میتوانیم با آن سازگار شویم. تمرکز بر طراحی وبسایت کاربرپسند و جذاب میتواند باعث حفظ توجه کاربران و کاهش نرخ پرش شود.
ابزارهایی مانند Google Analytics، Hotjar، و Crazy Egg میتوانند به شما کمک کنند تا رفتار کاربران را تحلیل کرده و نقاط ضعف صفحات خود را شناسایی کنید. در این بخش به شما توضیح میدهیم با چه راهکارهایی نرخ پریدن از سایت را کاهش دهید و مخاطبان را مدتزمان طولانیتری در سایت خود نگه دارید. وقتی بازدیدکنندگان آنچه را که نیاز دارند سریعتر پیدا می کنند، مدت بیشتری می مانند. شخصیسازی باعث میشود بازدیدکنندگان احساس کنند که درک شده و ارزشمند هستند، که آنها را تشویق میکند تا با سایت شما تعامل بیشتری داشته باشند. این تجربه کاربر را بهبود می بخشد و به ماندن آنها در سایت شما برای مدت طولانی تری کمک می کند، بنابراین هر جا که می توانید مراقب فرصت های پیوند داخلی باشید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری