بهینه بازاریابی محتوا
10 بهترین استراتژی بازاریابی محتوا که همین حالا باید به کار بگیرید مجله کسب و کار بازده
بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ بهعنوان یک استراتژی ضروری برای کسبوکارهایی که هدفشان تعامل، اطلاعرسانی و تبدیل مخاطبان هدف است، پدیدار شده است. برای مثال، یک مقاله جامع، دقیق و غنی از اطلاعات میتواند تأثیر بیشتری از چندین پست سطحی و کوتاه در رسانههای اجتماعی داشته باشد. مخاطبان بهویژه در فضای آنلاین به دنبال محتوای معتبر و باکیفیت هستند که بتواند ارزش افزودهای برای آنها داشته باشد. بهعنوانمثال، اگر مشتریان شما بهطور عمده علاقهمند به محتواهای بصری هستند، شاید بهتر باشد که روی تولید محتوای ویدیویی مانند ویدیوهای توضیحی و دموهای محصول تمرکز کنید. اگر مخاطبانتان افراد پرمشغلهای هستند، ممکن است محتواهای کوتاه مانند پستهای رسانههای اجتماعی و پادکستها، کارایی بیشتری داشته باشند.
با استفاده از این مدل، استراتژی بازاریابی محتوایی شما مستحکمتر پیش میرود. پس از جمعآوری و تحلیل دادهها، ایجاد پروفایلهای دقیق (پرسونا) از مخاطب هدف میتواند به شما کمک کند تا تصویر واضحی از آنها داشته باشید. این پروفایلها شامل اطلاعاتی درباره ویژگیهای دموگرافیک، نیازها، و رفتارهای آنلاین مخاطبان است و به شما امکان میدهد تا محتوای خود را بهطور خاص برای گروههای مختلف مخاطب طراحی کنید. این کار باعث میشود که محتوا بهطور مؤثرتری با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند و نتایج بهتری به همراه داشته باشد. استراتژی بازاریابی محتوا برنامهای جامع است که شامل اهداف مشخص، نوع محتوای مورد نیاز، کانالهای انتشار و نحوه تعامل با مخاطبان میشود.
اگر دوست دارید موضوع آموزشی پیچیدهای را به مخاطب انتقال دهید، مطلوبترین گزینه اینفوگرافی است. شرکت P&G شروع به ساخت برنامههای تلویزیونی و رادیویی با مشارکت گسترده برندها کرد. قبل از هر چیزی اگر به بازارمالی علاقمندید روی اخبار ارزدیجیتال، فارکس و بورس کلیک کنید و اگر ورزش علاقمندید روی اخبار ورزشی و اگه به بازی علاقمندید روی گیم آنلاین کلیک کنید. برای محتوای طولانی، یک CTA «در بالای صفحه» در یک صفحه وب یا مقاله، یکی در انتها، و حتی دیگری در وسط اضافه کنید. در برخی موارد، نام محصول تغییر کرده است یا شرکت از زمان پست اصلی به طور کامل از کار افتاده است. من همچنین به دنبال راه هایی هستم که بتوانم محتوای خود را متمایز کنم تا آن را متمایز کنم.
دقت داشته باشید که استراتژی محتوا فراتر و کلیتر استراتژی بازاریابی محتوا است. برای هر کلمه کلیدی، بینشهای دقیقی مانند میزان محبوبیت موضوع ( حجم جستجو ) و رتبهبندی آن در Google (سختی کلمه کلیدی) چقدر دشوار است. نحوه استفاده از این اطلاعات برای انتخاب بهترین موضوعات را بعداً توضیح خواهیم داد. ابزار را باز کنید، یک عبارت گسترده مربوط به جایگاه خود را در نوار جستجو وارد کنید و روی « جستجو » کلیک کنید. چگونه می دانید کدام یک بهترین هستند؟ هم اهداف شما و هم بینش مخاطبان باید انتخاب های شما را مشخص کند.
بازاریابی محتوایی، دارای چندین مرحله است که در این قسمت آنها را معرفی میکنیم. اگر میخواهید سرنخ تولید کنید، باید از داشتن فرمهای تولید سرنخ در مکانهای درست و ترویج پیشنهادات مناسب مطمئن شوید. اگر به فکر جذب بازدیدکننده از طریق سئو هستید، باید از کلمات کلیدی مناسب در محتوا استفاده کنید. توجه داشته باشید که تمام این بهینهسازیها باید پیشاز انتشار محتوا با دقت بررسی شوند. اینفوگرافیکها ابزارهای بصری قدرتمندی هستند که دادهها و اطلاعات پیچیده را به صورت گرافیکی و ساده نمایش میدهند.
از آنجایی که این تبلیغات تنها برای مشتریان هدف انجام میگیرد و جامعه هدف علاقه بیشتری برای خرید و استفاده از این محصولات دارند، این روش نرخ تبدیل بالایی دارد. با ظهور اینرنت و حضور کسبوکارها در فضای آنلاین، استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای رقابت با سایر کسبوکارها الزامی است. بازاریابی محتوا یکی از مهمترین روشهای دیجیتال مارکتینگ است که در «فرادرس» یک دوره ۴۵ دقیقهای به این موضوع میپردازد. آموزش مبانی بازاریابی محتوا Content Marketing در ۹ سرفصل ارائه شده و مناسب رشتههای مدیریت و علاقهمندان به بازاریابی دیجیتال است. افراد معمولا واژههای «استراتژی بازاریابی محتوا» (Content Marketing Strategy)، «استراتژی محتوا» (Content Strategy) و «برنامه محتوا» (Content Plan) را به طور اشتباه به جای هم به کار میگیرند. بازاریابی محتوا فقط در مورد تولید نیست بلکه نیمی از آن ارائه محتوا به مناسبترین مخاطبان است.
ابزارهای AI میتونن به شما کمک کنن که مخاطبان هدف رو بهتر شناسایی کنید، زمانهای بهینه برای انتشار محتوا رو پیدا کنید و حتی محتوای سفارشی سازی شده برای هر مخاطب ارائه بدید. وقتی بسیاری از صاحبان کسبوکار به «آگاهی از برند» فکر میکنند، به انتشار محتوا در رسانههای اجتماعی فکر میکنند و امیدوارند که کاربران مورد توجه قرار گیرند. اما وقتی از بینش به نفع خود استفاده میکنید، استراتژی محتوای شما میتواند بسیار استراتژیکتر باشد. پس از تعیین چارچوب، مرحله بعدی برنامهریزی دقیق و اجرای استراتژی است. این شامل تخصیص منابع (مانند تیم تولید محتوا، ابزارها و بودجه)، تعیین معیارهای موفقیت (KPIs)، و پیادهسازی روشهای ارزیابی و بهبود است.
فصل ششم و هفتم بازاریابی و استراتژی محتوا را بیان میکند و دو فصل آخر موفقیت و برنامهریزی در بازاریابی محتوا را آموزش میدهند. براساس معیارهایی مانند حوزه تخصصی، مدل کسبوکار، محصولات و خدمات، قیمتگذاری و مخاطبان، قیف فروش متفاوت است. برای مثال مشتریان B2C در مقایسه با مشتریان B2B زمان کمتری را در مرحله دوم قیف سپری میکنند. این امر طبیعی است چراکه تصمیمگیری برای خرید یک جفت کتانی بسیار راحتتر و سریعتر از یک سرمایهگذاری ۱۰۰۰۰ دلاری روی ماشینآلات است. پس از نوشتن پرسونای مخاطب و یافتن کانالهای مناسب برای انتشار، برای هر مرحله از قیف بازاریابی و کانالهای مختلف، محتوا تولید کنید. با این کار محتوای مربوط به هر مرحله از سفر خریدار را ایجاد میکنید.
ساختن لینک، تبادل لینک و خرید لینک از فعالیت های معمول در بهینه سازی سایت است. در سئوی سایت، بخش مهمی از تحلیل به بررسی سالم بودن لینکها مربوط میشود. لینک های شکسته امتیاز منفی برای سئو سایت شما دارند و باعث سقوط رتبه سایت شما میشوند. استراتژی بازاریابی محتوا به شما می گوید چه سایت هایی برای تبادل لینک یا خرید پست مهمان مناسب هستند و میتوانند در موفقیت فرآیند بازاریابی شما موثر واقع شوند. تحقیق کلمات کلیدی و اعلام آنها به گروه تولید محتوا به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، از اقدامات کلیدی در سئو سایت است.
وقتی محتوای شما توزیع میشه، احتمالاً مخاطبان با شما تعامل میکنن. اما اگه به این تعاملات پاسخ ندید، ارتباط شما با مخاطبان قطع میشه و اعتمادشون رو از دست میدید. خیلی از افراد بدون اینکه هدفی برای توزیع محتوا داشته باشن، اون رو منتشر میکنن. افراد با فالوئرهای زیاد و معتبر میتونن محتوای شما رو به سرعت در میان جامعه خود منتشر کنند و باعث بشن که به سرعت به دست مخاطبان جدید برسید. اگر در برنامه انتشار خود سهل انگاری کنید، ممکن است فرصت هایی را برای افزایش آگاهی از برند از دست بدهید.
درواقع منظور از هدف این است که مشتریان هدفمند خود را باید مشخص کنید. شناسایی مخاطبان هدف به شما کمک میکند تا محتوایی تولید کنید که دقیقاً متناسب با علایق و دغدغه های آنها باشد. به منظور ایجاد محتوای مؤثر باید ابتدا درک کنید برای چه کسانی محتوا تولید میکنید. این محتوا باید برای مشتری ایدهال شما باشد و اینکه او بیشتر به چه مواردی علاقه دارد. برای تولید محتوا جهت موضوع خاص ابتدا باید دید هدفتان چیست و سپس محتوای تولید شده شما را تا چه حد به این هدف نزدیک میکند. میتوانید محتوایی تولید کنید که نیازها و انگیزههای مشتریان را مورد خطاب قرار دهد و در نهایت آنها را به مرحله بعدی یعنی در قیف فروش بکشاند.
برای تعیین اهداف واضح، باید اهدافی که دقیقاً مشخص و قابل تعریف هستند، تعیین کنید. داشتن اهداف مشخص به شما کمک میکند تا تمرکز خود را حفظ کرده و استراتژیهای لازم برای دستیابی به آنها را تدوین کنید. بازاریابی محتوایی به شما کمک میکند که تا با مخاطبان خود ارتباط خوبی برقرار کنید. میتوانید از این طریق به سوالاتشان جواب بدهید و با آنها ارتباط برقرار کنید. برای تولید محتوای مؤثر باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه نیازها و دغدغههایی دارند و چگونه میتوان به آنها کمک کرد.
اصلا یکی از مهمترین اهداف بازاریابی محتوایی اثرگذاری بر مخاطب از طریق ساخت اعتماد است. رشد از طریق بازاریابی محتوای دیجیتال سفری آهسته و سیر صعودی آن کند است. بهطور متوسط ماهها طول میکشد تا کسبوکاری بتواند از این طریق مخاطب را جذب، به رتبههای بالای گوگل صعود و قدرت ایجاد کند. لابد از خودتان میپرسید کدام واقعیت؟ منظور من واقعیت قدرت بازاریابی محتوایی در فروش محصولات و خدمات برندها است. با بازاریابی محتوای مناسب، اتوریته سایتتان ارتقا پیدا میکند و به اعتبارتان کمک خواهد کرد.
این یک گفته، یک اصل مشهور در صنعت بازاریابی است، گفتهای که هرگز اعتبارش را از دست نمیدهد. اگر جملههایتان را کوتاه نگهدارید، سخنتان ساده باشند و پیام را مستقیما برسانید، بیشتر در مشتری نفوذ خواهدکرد. محتوای شما ممکن است از نظر تئوری از نوع محتوای سبز باشد؛ اما بازهم احتمال دارد که قدیمی شود و عملکرد ضعیفتری نسبت به گذشته ارائه دهد. آیا آمادهاید تا فروش آنلاینتان را به شدت افزایش دهید؟ با درگاه پرداخت امن نوین پال فروش خود را با کارمزد کم افزایش دهید. ارزیابی محتوا در هر بخش از قیف فروش متفاوت است چراکه هدف در طول این قیف متغیر است. معیارهای اولیه برای بخش ابتدایی، وسطی و انتهایی قیف فروش در ادامه مطرح میشود.
اگر در پیامهای خود ناسازگار باشید، ممکن است مخاطبان خود را در مورد اینکه برند شما در مورد چیست سردرگم کنید. همانند موارد فوق، میتوانید از بازاریابی تأثیرگذار برای دستیابی به مخاطبان گستردهتری استفاده کنید. این امر به ویژه برای برندهای تجارت الکترونیک رایج است که با تأثیرگذاران برای به اشتراک گذاشتن و تبلیغ محصولات خود درگیر هستند. برای مثال، خیلی کلی است که بگوییم شما یک بازاریاب هستید که خدمات بازاریابی ارائه میدهد. یک USP مانند «آژانس X خدمات بازاریابی دیجیتال سفارشی را برای کمک به رشد برندها با مقیاس، دقت و اطمینان ارائه میکند». همه موارد فوق به این معنی است که بازاریابی محتوا برای تأثیرگذاری بر ترافیک ارگانیک شما و افزایش آگاهی از برند ضروری است.
اگر محتوای قدیمی شما باعث جذب ترافیک نمی شود، ارزش زیادی برای شما ندارد. بهینه سازی محتوا می تواند رتبه های عقب افتاده را نجات دهد و دید شما را در موتورهای جستجو و برنامه های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Perplexity افزایش دهد. بهینه سازی محتوا عمل به روز رسانی و بهبود بخشی از محتوای بازاریابی برای رسیدن به اهداف محتوا مانند رتبه بندی جستجو، تعامل و تبدیل است. اولین استراتژی بازاریابی محتوا این است که مشخص کنید مخاطبان شما چه کسانی هستند. این تنها راه برای دانستن اینکه کدام موضوعات را باید پوشش دهید تا با خوانندگان مختلف مرتبط باشد، است.
این کار شامل استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینهسازی عناوین، متا تگها و استفاده از لینکهای داخلی و خارجی است. همچنین، محتوا باید برای شبکههای اجتماعی نیز بهینه شود تا به راحتی قابل به اشتراکگذاری باشد. ویدئو مارکتینگ شامل تولید ویدئوهای آموزشی، تبلیغاتی یا سرگرمکننده است که برای جلب توجه مخاطبان استفاده میشود. این روش به دلیل قابلیت انتقال اطلاعات به شکل بصری و جذاب، بسیار مؤثر است. پلتفرمهایی مانند یوتیوب و اینستاگرام امکان دسترسی به میلیونها کاربر را فراهم میکنند و برندها میتوانند با تولید ویدئوهای خلاقانه، ارتباطی قویتر با مخاطبان خود برقرار کنند.
به درخواستهای مشتریان توجه کنید و خدمات موردنیاز آنها را فراهم کنید. شاید شما هم تا حدودی با این نوع از بازاریابی آشنایی داشته باشید و بخواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، پس به 6 درسی مهمی که در ادامه اشاره میکنیم با دقت توجه کنید. «درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست میآورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،... اگر میخواهید بلاگری را در شبکههای اجتماعی داخلی شروع کنید، روبیکا بهترین گزینهٔ شماست؛ چون هم محبوب است، هم امکانات... لطفا همان ابتدای کار روی کلمات کلیدی کوتاه و پررقابت تمرکز نکنید؛ چون شانسی برای موفقیت در آنها نخواهید داشت.
یک ویرایشگر حرفهای برای ویرایشهای ساختاری و تصحیح تصحیح استخدام کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما همچنان جریان دارد و دستورالعملهای برند شما را رعایت میکند. سپس محتوا را در CMS خود به روز کنید و هر پیوند و تصویر جدیدی را اضافه کنید. یکی از راههای مورد علاقه من برای بهینهسازی محتوا، افزودن یا بهروزرسانی CTA برای تشویق عمل است. من عاشق نوشتن یک CTA قانعکننده هستم که چالشهای خواننده را لمس کند و راهحلها را به هم پیوند دهد. دریافتهام که تصاویر و ویدیوها با تجسم اطلاعات، کیفیت محتوای من را بهبود میبخشند.
شاید عملکرد موثر رقبای شما به همین موضوع بر میگردد که تولید محتوا را با بازاریابی محتوا همراه کردهاند و مشتریهای بالقوه شما را به سوی خود میکشند! فیلم، سریال و انیمیشن، از جمله محتواهایی است که همیشه خریدار دارند و سایت های سینمایی از پرترافیک ترین و پربازدیدترین سایت ها هستند که سفارش تبلیغات زیادی هم میگیرند. خدمات ویژه سایت های سینمایی، قرار دادن لینک دانلود فیلم و سریال است؛ اما لینک های دانلود رایگان در فضای اینترنت وجود دارد و بدون پرداخت هزینه بابت دانلود، این گونه سایت ها دوام نمی آورند. اغلب طرفداران فیلم و سریال، دوست دارند از تکنیکهای به کار رفته در فیلم، شخصیتپردازی فیلم، نوع بازیها، پیرنگ و... سایت های سینمایی با فراهم کردن امکان گفتگو برای مشترکین در سایت، نیاز آنها را به گفتگو درباره موضوعی که دوست دارند، مهیا می کنند. همچنین مشترکین میتوانند فهرستی از فیلمهای درخواستی خود را ارائه دهند تا در سایت ارائه شود و مزایایی از این دست که برای مخاطبان فیلم های سینمایی، ارزش دارد و مزیت رقابتی یک سایت محسوب میشود.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری