ترکیه – ویکی شیعه

گروه کوثر: کوثر اولین مؤسسه رسمی شیعیان ترکیه است که از سال ۱۹۹۲م فعالیت خود را در زمینۀ علمی فرهنگی آغاز نمود. نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال ۱۹۲۴ میلادی تهیه شده است دین رسمی جامعه را اسلام تعیین نموده است ولی در اصلاحات قانونی سال ۱۹۲۸م این ماده قانونی حذف و با تأکید بر جدایی دین از سیاست، ترکیه کشوری با دولت و حکومت لائیک (تفکیک دین از سیاست) معرفی گردیده است. هر ساله گردشگران خارجی بسیاری ترکیه را به سایر کشورهای دیگر برای اقامت و سپری کردن تعطیلات خود ترجیح می دهند، زیرا که در ترکیه امکانات رفاهی و گردشگری برای تمام بودجه های خانواده وجود دارد.

در سال های اخیر، بخش کشاورزی به میزان 9 درصد، بخش صنعت 26 درصد و بخش خدمات 65 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند. قدمت استانبول به ۶۶۰ سال قبل از میلاد بر می گردد. از مکان های بسیار لاکچری و گران قیمت تا جاهای کم هزینه برای افرادی با درآمد متوسط. با در نظر گرفتن تفاوت قسمت آسیایی و اروپایی استانبول بخش آسیایی استانبول قدمت بیشتری دارد و از این نظر بافت قدیمی در آن بیشتر دیده می شود؛ برای تردد با خودرو در دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول باید عوارض (HGS و OGS) پرداخت کنید؛ این دو بخش از نظر امکانات تا حدودی شبیه به هم هستند به طور مثال هر دو بخش فرودگاه بین المللی دارند، فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول در این بخش قرار دارد؛ بخش آسیایی علاوه بر قدمت بیشتر، مساحت و جمعیت بیشتری دارد با وجود این که این بخش قدمت بیشتری دارد اما جاذبه های تاریخی بخش اروپایی بیشتر است.

قبل از اینکه به مقایسه تفاوت قسمت آسیایی و اروپایی استانبول بپردازیم ابتدا باید با این شهر بزرگ آشنا شویم. شیعیان جعفری ترکیه در گذشته، تقریباً دارای هویتی ناپیدا بودند و به دلیل اشتراک در مذهب، گویش یا به تعبیری قومیت با شهروندان آذری ایران، به رغم اینکه جزء اقوام ترک محسوب میگردند، «عجم» خوانده میشدند. این در حالی است که آنتالیا به دلیل طبیعت بی نظیرش گردشگرانی را به خود جذب می نماید که در پی تعطیلاتی ساکت و آرام در یک شهر ساحلی می باشند.

به همین دلیل هیچ گروه فعال سیاسی و یا مخالف دولت در میان شیعیان وجود ندارد و بنا به اظهارات مقامات ترکیه، هیچ تهدیدی از ناحیه شیعیان این کشور، متوجه حکومت نیست. ولی در کنار آن زبانهای کردی، زازاها، ترکی آذربایجانی در میان گروههای قومی استفاده میشود. در همین راستا مساجد متعددی همچون مسجد امام علی(ع)، مسجد امام حسن (ع)، مسجد امام حسین(ع)، مسجد ابوطالب و … 3. شیخ قدیر آکاراس: امام جمعه مسجد مهدیه استانبول و عضو گروه کوثر.

این مسجد که به مسجد ایرانیها نیز شهرت دارد، کاملاتحت نظارت دولت قرار دارد. در کشور ترکیه بر جدایی دین از سیاست بسیار تاکید می شود و این اتفاق با دولت و حکومت سکولار معرفی شد، اما دین رسمی مردم این کشور اسلام است. در آنکارا بیشتر شیعیان، کارمند دولت هستند و در استانبول، ازمیر و بورسا بسیاری از آنان مشاغل تجاری و تولیدی دارند. بخشی از این مؤسسهها در استانبول و یک مؤسسه در آنکارا به نام وقف باب علی فعالیت میکنند. مرکز ترکیه: بیشترین تجمع شیعیان جعفری در مرکز ترکیه در پایتخت این کشور، آنکارا و سایر شهرهای بزرگ است.

سلطان سلیم از این جنگ دو هدف عمده داشت؛ یکی این که او قصد داشت خاک عثمانی را از نفوذ شیعه پاک سازد و بر خراسان بزرگ مسلط شود و دوم آن که با فتح مصر، خلافت را به آل عثمان منتقل کند که با جنگ «چالدران» هر دو هدف او محقق شد و توانست از گسترش تشیع در آسیای صغیر جلوگیری کند. اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقهمند باشید، میتوانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفتهتان را تهیه کنید. در کشور ترکیه میان شیعه و سنی نزاعی وجود ندارد، اما شیعیان همواره از سوی حکومتها، به ویژه حکومت عثمانی تحت فشار بودهاند تا اینکه به دنبال استقلال جمهوری آذربایجان، میزان توجه حکومت نسبت به شیعیان جعفری ترکیه، که دارای قومیت آذری هستند، بیشتر شد و سیاست پردازان برای اقلیت، جای ویژهای در معادلات سیاسی ترکیه گشودند.

1. اینکه شیعیان احساس کردند که باید یک بازخوانی در عقائد خود داشته باشند و همزمان با دیگر گروهای مذهبی به اصلاح و سر و سامان دادن به وضع خویش بپردازند. واحد پول ترکیه لیره ترک است که با نماد ₺ و کد ایزو TRY شناخته می شود. این سایت پس از تثبیت جایگاه خود بین مسلمانان و بهویژه شیعیان ترک زبان، بخش آذری خود را نیز در دو قسمت اخبار و مقالات آغاز نموده است.

اتمسفر فوقالعادهای که بر این مکان حاکم است شما را به جستجوی هرچه بیشتر در میان خرابهها ترغیب میکند.این شهر تاریخی پایتخت امپراتوری پرگامن بود. افسوس شهری باستانی در آناتولی ترکیه بود که امروزه یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری این کشور به شمار میرود. اگر چه مسئولان آن روابط خوبی با مقامات و نهادهای ایرانی هم دارند و در برنامههای مختلف دینی و سیاسی در ایران از ایشان دعوت بعمل میآید اما گفته میشود آنها چندان تمایلی برای آشکار نمودن این روابط در داخل ترکیه ندارند. شافعیها با جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقرند و اکثرا کرد هستند.

مردمان کشور ترکیه اکثرا مسلمان هستند. تقریبا 99.8 درصد مسلمان و از این تعداد 80 درصد سنی و 19.8 درصد باقیمانده شیعه هستند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیتهای فردی و گروهی پراکنده اما فراگیر در میان علویان به مذهب اهل بیت(ع) آغاز گردید و اکنون روز به روز به تعداد شیعیان افزوده میشود. مسلمانان ترکیه بیشتر پیرو مذاهب اهل سنت هستند که از میان آنها حنفیها بزرگترین گروه بهشمار میآیند که عمدتاً در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند. این گروه بیشتر شامل مسلمانان مهاجر از مناطق شرقی ترکیه به استانبول هستند که به منظور فعالیتهای اقتصادی به این شهر آمدهاند.

ولی در هر حال نمیتوان گفت که شیعیان وضعیت مالی خوبی دارند، بلکه در سطح متوسط و پایینتر از آن، زندگی میکنند. اما پس از آن، در دوران خوارزمشاهیان و سلجوقیان، نفوذ رجال شیعه در دستگاه دولتی باعث شد که بسیاری از ترکان به مذهب شیعه روی آورند. البته در بسیاری از این مساجد، تنها فعالیتهای عادی مانند برگزاری نمازهای یومیه و نماز جمعه انجام میگیرد. شرق و شمال شرقی ترکیه: در مرز ایران، ارمنستان و نخجوان، شهرها و روستاهای این منطقه؛ مانند شهرهای ایغدیر، قارص، توزلوجا، آرالیک، تاشیلی چای، آکیاکا و آرپاچای بیشتر شیعهنشین هستند. اغلب شهرهای تابع مانند توزلوجا، ارالیک، و قاضی عینیاب شیعه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید